пʼятниця, 11 січня 2019 р.

Час проведення: 9.00-14.30
(Слайд 2)
Мета: Оновлення інструментарію сучасного педагога для реалізації Концепції Нової української школи.
Завдання: Визначити особливості і способи партнерської взаємодії всіх учасників навчально-виховного процесу.
Мотивувати педагогів на формування партнерських відносин з колегами, учнями та батьками.
Дати практичні навички педагогам в побудові партнерських взаємин.
Методи:    - візуальні
                   - інтерактивні
                   - активні (бесіда)
Обладнання: Проектор, ноутбук, екран, стільці за кількістю учасників, презентація, зошити, ручки, дошка для фліпчарта, маркери, бейджи.
Цільова аудиторія: класні керівники, педагоги.


ХІД ТРЕНІНГУ
Блок 1.
Введення в тему тренінгу
- Доброго ранку, колеги! Сьогодні ми зібралися з вами разом, щоб провести апгрейд інструментів, які необхідні сучасному педагогу для побудови партнерських відносин з дітьми та їх батьками. Партнери, вчителі, учні, батьки. Жодного слова в даній темі не є новим, а трикутник взаємодії «учні-вчителі-батьки» -це основа виховного простору школи.
(Слайд 3) Тому виникає питання: - У чому ж суть реформування? Що нам потрібно змінити в своїй діяльності, як оновити виховний простір, щоб досягти мети яка полягає в різнобічному розвитку, вихованні та соціалізації особистості?
Як зазначає Міністр освіти і науки України Лілія Гриневич, «... могутню державу і конкурентну економіку забезпечить згуртована спільнота творчих людей, відповідальних громадян, активних і підприємливих. Саме таких повинна готувати школа України».
Виходячи з цих завдань, наш ділянку роботи стає ще більш відповідальним і важливим, а виховання не винесено в окремі «заняття з моралі». (Слайд 4) На відміну від чинного Закону «Про освіту», педагогіка партнерства вперше прописана законодавчо і є одним з восьми компонентів формули Нової української школи. Учитель повинен бути другом, а сім'я - залучена до побудови освітньої траєкторії дитини.
(Слайд 5) Яку ж ситуацію ми спостерігаємо сьогодні? Спрацьовує наш трикутник? Чи завжди він такий правильний, як на малюнку? А всі суб'єкти рівноправні, і кути рівні? Так, педагоги залучають батьків до співпраці, будують «суб'єкт-суб'єктні» стосунки з учнями.
(Слайд 6) Однак часто ми зустрічаємо ситуації, коли сторони трикутника є нерівнозначними, найбільший кут впливу має вчитель, який будує авторитарні стосунки з учнями, і має лише епізодичні, короткі відносини з батьками.
 Так, за результатами анкетування майже половина батьків вважає, що вчителі їх сприймають, у першу чергу, в якості спонсорів школи. При цьому більшість батьків перекладає відповідальність за виховання дітей саме на школу.
(Слайд 7) Тому, на жаль, іноді сторона трикутника вчитель-батьки зовсім атрофується.
А ви в порожнистої мірою здатні і мотивовані будувати партнерські відносини з учнями і батьками? Познайомившись в минулому навчальному році з проектом Нової української школи, ми стали дивитися на «педагогіку партнерства», не як на трикутник, який є хоча і стійкою геометричною фігурою, уособлює енергію і лідерство, однак він має досить гострі кути і символізує протистояння суб'єктів освітнього процесу, суперництво і конкуренцію.
(Слайд 8)
Як же згуртувати суб'єкти освітнього процесу? Чому ми бачимо цю задачу пріоритетною і важливою в ході сьогоднішніх реформ? На ці питання ми спробуємо разом знайти сьогодні відповіді ...
Привітання
- Робота має бути нам довга і нелегка. Але ми впораємося, тому що прийшли всі на сьогоднішній тренінг з чудовим настроєм. Правда ж? А з яким? Давайте ж станемо в коло і поділимося своїм настроєм.
Правила роботи в групі…
Вправа «У мене сьогодні настрій ...»
Ведучий вимовляє фразу «У мене сьогодні настрій ...» і показує жестами, рухами, який у нього настрій. Всі разом повторюють. Далі учасники по колу приймають естафету.
Знайомство
- всім учасникам видають бейджи, на яких кожен пише своє ім'я. Бейджи збираються. По черзі всі тягнуть бейдж (якщо трапляється свій - змінюють). Знаходять партнера. Потрібно дізнатися про людину 3 найцікавіших і важливих факти.
Через 3 хвилини знаходять свою другу пару. Беруть інтерв'ю.
Всі сідають в коло і по черзі розповідають один про одного.
Обговорення. Що нового дізналися ви про своїх колег? Що було складніше брати інтерв'ю чи давати?
Чи багато ви знаєте про своїх колег, учнів їхніх батьків?
Як бачите, навіть про знайомих ми завжди можемо дізнатися щось нове, що допоможе нам в побудові партнерських відносин.
У нас чудовий настрій, ми дізналися один про одного нове і цікаве, а тепер давайте розберемося з темою. Зараз ми об'єднаємося в три групи по осіннім місяців«вересень-жовтень-листопад». «Вересень» зобразить модель партнерських відносин з колегами в колективі, «Жовтень» - з учнями, «Листопад» - з батьками. Форма подачі - будь-яка. Час 15 хвилин. По закінченню - захист.
Обговорення. Оцініть свою відповідність даним моделям по 10 бальній шкалі (по кожній окремо). Чи є 100% відповідність? А в який вищий бал, чому? Над чим потрібно працювати?
Від чого залежить, чи стане людина вашим партнером? (Відповідають). Одна зі складових, які ви зараз назвали - це перше враження про людину ... Зараз ви отримаєте лист з фото людини. Поглянувши на фото, в самому низу аркуша напишіть характеристику цієї людини. 1-2 рядки. І загорніть лист (Як в старій дитячій грі). Передаємо листи по колу, характеризуючи кожне фото.
Коли лист повертається до «хазяїна», зачитуємо характеристики по черзі. Порівнюємо з реальною характеристикою.
Обговорення. Чи завжди наше перше враження про людину правильне і відповідають дійсності? Чому вчить нас ця вправа?
Блок 2.
Хлопки по колу. Тренер «запускає» хлопки по колу. Прискорює процес і запускає в іншу сторону. Поаплодували собі і продовжуємо.
«1-2-4» «Педагогіка партнерства» є однією зі складових формули Нової української школи. І зараз кожен з вас представить себе директором школи. З чого б ви почали при побудові партнерських відносин в шкільному колективі? Напишіть 3 головних перші кроки. На це у вас 5 хвилин. Тепер об'єднаємося в пари і визначимо загальне. Тепер пари об'єднаємо в 4. Групи представляють спільні кроки на шляху до побудови партнерських відносин. Команди задають питання один одному.
Обговорення. Чи легко вам було в ролі «директора школи»? Які рішення прийняті швидше: індивідуальні, парні або групові?
А що ж можемо ми? На посаді вчителя, класного керівника? Зараз ви заповніть табличку «Я хочу змінити / Я можу змінити / Для цього я зроблю ...» по 3-4 реальних пропозиції в кожному стовпчику.
Обговорення. Що б ви хотіли змінити? Що ви можете змінити? Що ви зробите для того, щоб ці зміни стали реальністю.
Листочки залишаються у вас, як завдання на найближче майбутнє.
«Молекули-хаос» Тренер каже «хаос» - все рухаються по кабінету хаотично. Молекули по 3: визначити 3 характеристики, які вас об'єднують. «Хаос». Молекули по 2: в парі обговорити, що б ви могли зробити до кінця року, як рівноправні партнери? «Хаос». Молекули по 5: одним словом визначаємо назву своєї групи. Сідаємо за знову сформованим групам (3 групи).

«4 зони» від Ю. Б. Гіппенрейтер. «Можна», «Можна, але не завжди», «Можна лише іноді», «Не можна».
Продовжуємо обговорювати, як будувати нам вчителям партнерські відносини з колегами, учнями, батьками.
1. У зелену зону поміщаємо все те, що дозволяється робити «партнеру» на його власний розсуд або за бажанням.
2. Дії, в яких надається відносна свобода, знаходяться в жовтій зоні. Дозволяється діяти за власним вибором, але в межах визначених обмежень.
3. У помаранчевої зоні знаходяться такі дії, які в цілому нами не схвалюються, але через особливі обставини зараз допускаються.
4. Нарешті, в останній, червоною, зоні знаходяться дії, неприйнятні ні за яких обставин. Це наші категоричні «не можна», де не може бути винятків.
Перша група аналізує, що «можна» або «не можна» колегам-партнерам; друга учням-партнерам; третя батькам-партнерам.
Групи захищають свої роботи.
Обговорення. Почали з якої зони? Які були труднощі? Чи всі були одностайні? Як знайшли компроміс? Які висновки зробили з даної вправи?

Брейк-кава

Блок 3.
Ми вже маємо надію, що добре знаємо один одного. Зараз ми ще раз з вами познайомимося. При цьому кожен з нас скаже «Мене звуть ....» І «Мало хто знає, що я ...». Ви повідомите 2 маловідомих про вас факту. При цьому один факт повинен бути правдою, а один - брехнею ...
Обговорення: ми ще багато нового дізналися один про одного. У чому була складність завдання для вас?
Сьогодні ми багато говоримо про партнерство. Згадайте ситуацію, коли замість партнерських відносин у вас з колегою, учнем або батьками виник конфлікт ... Опишіть коротко у себе в робочих матеріалах цю ситуацію.
Зараз кожен з вас візьме одну стрічку (стрічки різного кольору і різної довжини, при цьому звисають однаково). Ваше завдання знайти стрічку, що має таку ж довжину, як і ваша. Об'єднуємося в групи.
Розкажіть групі свою проблемну ситуацію. Обговоріть їх все і виберіть одну найяскравішу, часто зустрічається, гостру. Загалом ту, яка вимагає невідкладного рішення. Чия це ситуація?
Ця людина ставати сценаристом п'єси в нашому Фокус-театрі, яка описує ситуацію У вас 10 хвилин на розподіл ролей про обговорення сценарію ситуації.
Кожна група представляє свою проблему у вигляді інсценізації після слів «Раз-два-три-початок ». У груп є 5 хвилин, щоб запропонувати своє рішення. Для цього сцена повторюється. У будь-який момент, будь-яка група може зупинити гру і замінити одного з головних героїв. Так програються всі ситуації.
Обговорення. Кому з «сценаристів» метод допоміг? У чому? Що нового дізналися про рішення вашого конфлікту?
Зворотній зв'язок: «Долонька». Обведіть свою долоню. На великому пальці напишіть - що сподобалося на сьогоднішньому тренінгу. На вказівному - що змусило задуматися. На середньому - що поганого, було сьогодні. На безіменному - що зайвого. На мізинці - чого вам не вистачало, а на долоні - чим поділюся з колегами. Листочки не підписувати і здаєте тренеру.


Чи досяг своєї мети сьогоднішній тренінг. Для оцінки його ефективності пропоную метод «3-П»:
Персона - про себе, про свої почуття і відчуття,
Процес - як пройшов тренінг,
Продукт - результат, якого ми добилися ...
(Слайд 9) Підводячи підсумки сьогоднішньої зустрічі, хотілося б акцентувати вашу увагу, що партнерські демократичні відносини повинні реалізуватися не тільки через спільне виконання завдань. Щоб повною мірою всі освітні суб'єкти відчували і проявляли себе згуртованими партнерами, які будують свої відносини на партнерських засадах, треба пам'ятати, партнерство виявляється з моменту організації і планування, а не тільки під час виконання прийнятого рішення.
(Слайд 10) Тому реформу ми бачимо в зміні кута зору на суб'єкти освітнього процесу. І якщо ми говоримо про згуртованість, то взаємодію ми бачимо не гострокутним трикутником, а колом, яке символізує гармонію, емпатію і синергію відносин спрямованих на побудову освітньої траєкторії дитини.
Дякую! До нових зустрічей!


Немає коментарів:

Дописати коментар