пʼятниця, 20 листопада 2020 р.

 

Мовний КВК

у 3 - Б класі

Мета: розширити знання дітей про українську мову; показати її красу та багатство за допомогою поетичного слова, українського фольклору; розвивати мовлення, пізнавальний інтерес, самостійність і креативність мислення, збагачувати словниковий запас учнів; прищеплювати їм любов до рідної мови, свого народу, землі; виховувати патріотичні почуття.

 Обладнання : вислови про мову , картки із завданнями.

 

Хід заходу

 

І. Організація класу

Вступне слово вчителя

Найбільше і найдорожче багатство кожного народу – це його мова. Поки існує мова – доти живе народ. Бажання знати мову не залежить ні від віку, ні від статі. Головне, щоб таке бажання було.

 

Розпочинаємо «Мовний КВК».

 

Девізом нашого змагання нехай стануть слова : « Хто мову шанує свою, нехай переможе в бою.»

 

2. Гра « Мікрофон».

- Чого очікуєте від сьогоднішньої гри?

В грі будуть змагатися дві команди. Працюватиме журі . Вітання команд.

- Команди готові?

- На старт!

 

ІІ. Основна частина

Наша інтелектуальна гра стартує. Бажаю вам успіхів.

 1 конкурс « Розминка».

По черзі задаються запитання для команд. Кожна правильна відповідь 1 бал.

1. Скільки літер в українському алфавіті? ( 33)

2. Скільки голосних звуків в українській мові? (6)

3. Яка частина слова служить для зв’язку слів у реченні? ( закінчення) 4. Як називаються слова близькі за значенням? ( синоніми)

5. Частина мови, яка означає ознаку предмета. (прикметник)

6. З яких частин складається текст? ( зачин, основна частина, кінцівка)

7. Як називається речення , у якому про щось або когось розповідається? ( розповідне)

8. Частина мови, яка означає дію предмета. (дієслово)

9. Як змінити слово мир, щоб його можна було зїсти? ( сир)

10.Як змінити слово майка, щоб вона злетіла? ( чайка)

11. Що стоїть між підлогою і стелею? (і)

12. Чим закінчується весна і зима? (звук а)

13. Що стоїть по середині землі? (звук м)

14. З чого починається день? (із звука д)

15. Скажіть одним словом « багато птахів» ( зграя)

16. Скажіть одним словом « морська буря » ( шторм)

 

2 конкурс « Заморочки»

Командам даються картки із буквами (з, а, к, м, я, п, ь, у, в, і,о,й ,ж). Завдання. Розставити букви у алфавітному порядку. Яка команда впорається з завданням швидше, та отримує 1 бал ( А, в,ж, з, і, й,к, м,о, п, у, ь, я.)



 3 конкурс «Кмітливчик»

Синоніми та антоніми , фразеологічні звороти роблять нашу мову багатою, милозвучною. Діти, у «Кмітливчика» зараз будем грати. Потрібно синоніми швиденько дібрати.

1. Хоробрий ( сміливий, відважний, безстрашний);

2. Прекрасний ( чудовий, прегарний, чарівний);

3. Діти ( малюки, малята, дітлахи);

4. Старанний (завзятий, дбайливий, ретельний);

5. Відвертий ( щирий, відкритий, неприхований);

6. Віхола ( завірюха, хурделиця, завія, хуртовина, хуга, заметіль).

 

 Нам антоніми потрібно зараз добирати.

Великий – малий

Глибокий – мілкий

День – ніч

Друг – ворог

Злет – падіння

Байдужість – співчуття

Заснути – прокинутися

Кричати - мовчати

 

Фразеологізми пояснити

Водити за носа – обманювати

Бити байди – ледарювати

Накивати п’ятами - втекти

Зарубати на носі – запам’ятати

Пекти раків – червоніти

Дати березової каші – покарати

 

4 конкурс «Скоромовка язика не ламає, а вимови навчає».

Вимовити скоромовку.(1б.)( капітани)

1. Бубоніла діду баба:

Ой не дмухай на кульбабу.

Бо з кульбаби полетять

Сто малих кульбабенят.

 

2. Грізно грима грім горою

 Гонить гомін градобою.

Гнеться груш гнучке гілля.

 Гонить гуси Гнат: - Гиля!

 

Для всіх « Хитру сороку спіймати морока, а на сорок сорок сорок морок».

 

Фізкультхвилинка ( як птах помахали руками, покрутилися на місці, постояли на одній нозі, пострибали на іншій нозі, сіли за парти)

 

5 конкурс «Мовна скриня»

У скринях записані прислів’я, які вам потрібно продовжити.

 

1. Шабля ранить тіло, а _____________ душу.

Книга вчить, як на світі _____________.

Друг пізнається в _________.

 

2. Слово не __________, вилетить - не спіймаєш.

Слово до слова зложиться ____________.

На сонці тепло, а біля матері ___________.

 

Складіть зі слів прислів’я.

З ким поведешся , від того й наберешся.

Хто людям добра бажає, той і собі має.







6 конкурс «Світлофор». Учні отримують таблички зі назвами части мови: іменник, прикметник, дієслово і грипи слів, які розприділяють за частинами мови. ( Дерево, грає, співали, похмурий, хмари.) ( Море, списав , сірий, слово, новий.)

 7 конкурс «Мовні сходинки».

Хто ознаки добре знає, Той ці предмети відгадає. Ведучий називає кілька ознак задуманого предмета, доки учасники гри не відгадають назву предмета. Як називаються слова, які називають ознаки предметів?

1. Жовтий, кислий, вітамінний - лимон.

2. Довговухий, полохливий, куцохвостий - заєць.

3. Колючий, сірий, маленький - їжак.

4. Руда, пишнохвоста, хитра - лисиця.

5. Вусатий, хвостатий, когтистий - кіт.

6. Величезний, сірий, товстоногий - слон.

7. Місячна, темна, зоряна - ніч.

8. Колискова, мелодійна, народна - пісня.

9. Солоне, бурхливе, глибоке - море.

10. Письмовий, чотириногий, накритий - стіл.

 

За поданими словами назви професію. Визнач кількість складів у слові.

1. Учні, дошка, школа – вчитель.

2. Бинт, лікарня, ліки – лікар.

3. Ножиці, гребінець, зачіска – перукар.

4. Хліб, жнива,зерно – хлібороб.

5. Фарба, полотно, пейзаж – художник.

6. Сцена, аплодисменти, глядачі – артист.

 

8 конкурс « Чарівні слова»

А скільки в нашій мові є чарівних слів, від яких тепліє на серці, коли їх чуєш і промовляєш сам.

- Які ви знаєте чарівні слова?

Промовляють ланцюжком.

Сію дитині в серденько ласку.

Сійся - родися ніжне «Будь ласка», вдячне «Спасибі», «Вибач» тремтливе - слово у серці, як зернятко в ниві. «Доброго ранку!», «Світлої днини», - щедро даруй ти людям, дитино. Мова барвиста, мова багата, рідна і тепла, як батьківська хата.

 

ІІІ. Підсумки свята.

Слово журі , нагородження.


 









Немає коментарів:

Дописати коментар