«Я це роблю так. Щоденні 5»
Від вчителя початкових класів значною мірою
залежить, чи полюблять діти читання, чи залишаться байдужими до літератури, чи
стануть вони друзями книги і постійними її читачами. Тому під час навчання
читання учитель повинен слідкувати, щоб процес читання не перетворився на
механічне складання букв і озвучення складів, слів, а підібрати такі види
роботи, які б пробудили у дітей вогник допитливості і цікавості.
Найважливіше завдання
початкової школи: навчити дітей вчитися, а це неможливо без уміння
читати і працювати з книжкою.
Недостатній розвиток читацьких умінь – серйозні
труднощі у навчанні.
Належний рівень сформованості читацьких умінь - запорука
життєвого досвіду.
В оновлених програмах з літературного
читання зазначено, що «читацька компетентність молодшого школяра -
це володіння комплексом читацьких знань, умінь і навичок, ціннісних ставлень
учнів, які дають змогу учневі свідомо здійснювати пошук книжок, відбір
інформації для вирішення навчально-пізнавальних завдань і виявляються у процесі
сформованості повноцінної навички читання, розуміння текстів різних жанрів,
обізнаності з колом читання (доступного дітям цього віку), сформованості
особистісних ціннісних суджень щодо прочитаного».
Щоб
сформувати у молодших школярів читацьку компетенцію я намагаюся вирішити
такі завдання:
· зацікавити учнів
читанням;
· розвивати цей інтерес до
створення постійної потреби у читанні;
· створити
належні психолого-педагогічні умови для сприйняття, розуміння та оцінки
прочитаного;
· формувати навички
аналізу художнього твору;
· організувати
пошуково-дослідницьку роботу школярів;
· розвивати усне та
писемне мовлення.
Я роблю так
·
Мовленнєва розминка
·
Різноманітні форми та
види читання
·
Використання цікавих
методичних прийомів
·
Уроки з використанням
інтерактивних методик
·
Пошуково-дослідницька
діяльність учнів
Велику ефективність на уроці читання відіграє використання різноманітних форм та видів читання. Кожна з цих форм задовольняє певну методичну мету.
Розрізняють такі
форми читання:
·
Індивідуальне читання —
це читання окремим учнем.
·
Хорове читання — голосне
чи напівголосне читання всіх учнів.
·
Ланцюжкове читання —
ефективна форма активізації учнівської діяльності в класі. Суть цієї форми
читання: учні читають текст. Кожен по 1 - 2 реченню, передаючи "
естафету" читання сусідові.
·
Вибіркове читання — форма читання, коли
необхідно знайти найбільш важливі місця для розуміння ідеї твору, процитувати
оцінку, яку дає автор своїм персонажам, їх вчинкам, нагадати опис природи,
подій.
·
Читання в особах —
один з результативних способів навчання виразному читанню. Цю форму читання
можна застосувати при читанні окремих оповідань, байок, казок. Ця форма читання
допомагає розвивати творчі, театральні здібності учнів. Читання в особах
доцільно поєднувати з інсценуванням.
·
Читання «дощиком» —
одна з ефективних форм розвитку швидкого читання. Іншими словами це читання
скоромовкою. Таку форму читання застосовують, коли текст учням уже знайомий.
·
Читання «сонечком» —
повільне читання з чіткою вимовою закінчення кожного слова.
Види робіт над
текстом
Під час роботи над текстом використовую
різні види, ось деякі з них:
1. Читання
за "диктором".
2. Читання
"в’юнком", "ланцюжком".
3. Читання
та знаходження уривка до малюнка.
4. Знаходження
за даним початком або кінцем всього речення (уривка).
5. Знаходження
речення, за допомогою якого можна виправити допущену помилку.
6. Читання,
знаходження речень, що стали прислів’ями.
7. Читання
та визначення, що правдиво, а що вигадано (для казки).
8. Самовимірювання
швидкості читання (за одну хвилину).
Використання цікавих методичних прийомів
1. Читання тексту
учнями (самостійно), готують відповіді на запитання, поставлені
заздалегідь.
2. Використання різних
вправ на вміння швидко орієнтуватись (ігри “Знайди початок (кінець)
речення”, “Розвідники”, “Хвостик” та інші).
3. Застосування кросвордів,
дидактичних ігор, що потребують вміння читати.
4. Читання тексту з
прикритою верхньою частиною літер лінійкою або закладкою.
5. Читання деформованих
слів, речень, текстів.
6. Читання та виділення фрагмента твору, що
розкриває зміст ілюстрації.
7. Бесіда за змістом твору, що
супроводжується вибірковим читанням.
8. Знаходження та виразне читання речень зі
знаком оклику, знаком питання, з однорідними членами.
9. Застосовую нестандартні фори проведення
уроків, наприклад, уроки-подорожі.
Педагогічна
технологія навчання читання та письму
«Щоденні 5»
«Щоденні 5» дозволяють учням щодня
практикувати читання та письмо під час різних уроків. Система Гейл
Боші та Джоан Мозер має і інші переваги.
1) Учні щодня практикують
читання, письмо та слухання. Відповідно обсяг і час читання збільшується.
2) Це структуроване та ефективне навчання,
під час якого діти більшість часу працюють самостійно.
3) Учні щодня можуть самостійно обирати. Це
сприяє їхній внутрішній мотивації.
Ця система складається з п’яти видів діяльності:
Читання для себе
Кожен учень чи учениця самостійно обирають, що читати:
книжку, текст, газету чи журнал і читають упродовж відведеного часу.
Читання для когось
Учні в парі читають і разом працюють над усвідомленням
прочитаного. Що прочитати – книгу, текст, газету, журнал тощо, учні обирають
самостійно чи за допомогою вчителя.
Письмо для себе
Діти самостійно обирають тему та розкривають її зміст
письмово у вільній формі. Учні перших класів, які ще не вміють писати, малюють.
Робота зі словами
Кожен учень чи учениця виконують різні вправи зі
словами. Так вони поповнюють активний словник.
Слухання
Школярі слухають текст та працюють над усвідомленням
прочитаного.
Ці види діяльності діти виконують щодня, під час
уроків чи групи продовженого дня. Наприклад, щодня читають по 3-5-7 (а в
четвертому класі і двадцять) хвилин, пишуть, слухають.
Ключова мета «Щоденних 5» — навчити учнів
самостійності.
Немає коментарів:
Дописати коментар