Перевернуте навчання: майбутнє вже
сьогодні
«Перевернуте навчання» (flipped
learning)– це форма активного навчання, яка дозволяє «перевернути» звичний
процес навчання таким чином: домашнім завданням для учнів є перегляд
відповідних відеофрагментів із навчальним матеріалом наступного(!) уроку, учні
самостійно проходять теоретичний матеріал, а в класі час використовується на
виконання практичних завдань.
Авторами технології «Перевернуте навчання» вважаються
вчителі хімії Аарон Самс і Джонатан Бергманн (США). У 2008 році вони стали
записувати відеоролики зі своїми лекціями та пропонувати їх на домашнє
опрацювання своїм учням. У власних книгах «Перевернуте навчання або як
достукатися до кожного учня на уроці», вони розповідають про особливості цієї
технології та її можливості.
Однак вони визначають очевидні недоліки цієї
технології
- великий об’єм технічної підготовчої роботи;
- залежність від технічного оснащення школи та
учнів.
Перевернуте навчання — це форма активного
навчання, яка дозволяє «перевернути» звичний процес навчання таким чином:
домашнім завданням для учнів є перегляд відповідних відео фрагментів з
навчальним матеріалом наступного уроку, учні самостійно проходять теоретичний
матеріал, а у класі час використовується на виконання практичних завдань.
Перевернутий клас — це така педагогічна модель, в якій
типова подача лекцій і організація домашнього завдання міняються місцями. Учні
дивляться вдома короткі відео лекції, у той час, як у класі відводиться час на
виконання вправ, обговорення проектів і дискусії. Відео лекції часто
розглядаються як ключовий компонент у «перевернутому» підході, вони створюються
викладачем і розміщуються в Інтернеті.
Ідея «перевернутого навчання» полягає в
попередньому ознайомленні учнів удома з новим навчальним матеріалом за
підручником, а на уроці — короткий розбір проблемних моментів,
закріплення теоретичних знань і вироблення практичних навичок. Оцінювання
засвоєння нового матеріалу проводиться в кінці того ж самого уроку за допомогою
виконання завдань у робочому зошиті, комп’ютерного тестування тощо.
Доводиться шукати шляхи інтенсифікації
проведення уроків. Пропоноване «перевернуте навчання» передбачає відмову від
таких прийомів: виступи учнів біля дошки, фронтальне опитування, диктування
конспектів, перегляд тривалих навчальних фільмів і презентацій тощо. Натомість
запроваджуються елементи педагогіки співробітництва: учитель виступає
скоріше в ролі колеги й консультанта. Учні опановують навчальний матеріал,
значною мірою за допомогою самонавчання, що сприяє розвитку пізнавальної
активності та самостійності.
Основними елементами
даної методики є:
використання лаконічних (не більше 5-6 сторінок
на урок) підручників;
попереднє ознайомлення учнів із новим навчальним
матеріалом удома;
на уроці — короткі пояснення нового навчального
матеріалу за текстом підручника;
оцінювання знань і навичок учнів при виконанні
практичної роботи;
проведення на кожному уроці формування та
перевірки навичок, що базуються на матеріалі поточного уроку;
виставлення оцінок як сукупної за знання теорії та
практичні навички;
дозвіл на використання учнями інформаційних матеріалів
під час роботи;
запровадження засобів унеможливлення й невигідності
списування;
індивідуальний захист (здача) своїх практичних робіт.
Зрозуміло, що використання лише
підручників і робочих зошитів не є повною концепцією «перевернутого навчання2,
але такий підхід з попереднім переглядом удома нового матеріалу в підручнику є
поки що найбільш реальним в умовах української школи.
У контексті «перевернутого навчання»
постає питання: як зацікавити дітей вивчати матеріал на випередження вдома,
коли і звичайне домашнє завдання учні виконують не завжди якісно. Мабуть,
єдиний спосіб вирішення цієї проблеми полягає в тому, що відео уроки, відео
лекції чи підручники, які використовуються в даній методиці, повинні бути
цікавими, насиченими та зрозумілими не лише вчителю, а і школяреві. Підручник в
ідеалі повинен бути цікавим і зрозумілим, відповідати віковим особливостям
сприйняття інформації учнями, ураховувати між предметні зв’язки.
При «перевернутому навчанні»
вчитель бачить рівень успішності кожного в процесі виконання практичних завдань
і може вчасно допомогти.
Технологія «перевернутого
навчання» дає змогу істотно покращити показники успішності.
Немає коментарів:
Дописати коментар