Організація
інклюзивного навчання в 2 – Б класі
Освіта дітей з обмеженими освітніми потребами
організовується спільно з іншими учнями у загальноосвітній школі (інклюзивна
школа) - заклад, який відкритий для навчання всіх дітей, незалежно від їхніх
фізичних, інтелектуальних, соціальних, емоційних, мовних чи інших особливостей.
В інклюзивній школі створюються найоптимальніші (спеціальні) умови здобуття
освіти зазначеними дітям. Процес
створення необхідних умов відбувається для того, щоб інклюзія дітей з
особливостями життєдіяльності в системі соціальних відносин в освітньому
середовищі проходив максимально ефективно, адже він є надзвичайно складним.
Національною
радою реформ визнано інклюзивне навчання одним із пріоритетів розвитку держави, що є одним із
основних чинників реформування системи інституційного догляду та виховання
дітей в Україні.
визначення
особливих освітніх потреб дитини;
підвищенням
кваліфікації педагогічних працівників;
створення
інклюзивного освітнього простору;
надання
освітніх, психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг;
забезпечення
учнів спеціальними засобами корекції психофізичного розвитку;
здійснення
психолого-педагогічного супроводу дитини протягом усього періоду навчання із
обов’язковим залученням батьків до освітнього процесу.
Організація
інклюзивного навчання у закладі здійснюється командою психолого-педагогічного
супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі освіти (далі –
команда супроводу).
Відповідно
до висновку інклюзивно-ресурсного центру, індивідуальної програми реабілітації
дитини з інвалідністю (за наявності),
результатів психолого-педагогічного вивчення дитини команда супроводу
впродовж 2-х тижнів з моменту початку освітнього процесу складає індивідуальну
програму розвитку дитини з особливими освітніми потребами (далі - ІПР), яка погоджується
батьками та затверджується керівником закладу освіти.
На перше організаційне засідання команди супроводу цього річ приїжджали
фахівці інклюзивно-ресурсного центру для отримання детальних рекомендацій щодо
розроблення ІПР та особливостей організації інклюзивного навчання.
Важливим
аспектом створення інклюзивного освітнього середовища в рамках Концепції «Нова
українська школа» є забезпечення умов архітектурної доступності закладів освіти
з урахуванням принципів універсального дизайну та розумного пристосування.
У нашому 2 –
Б класі навчається 2 дитини з особливими освітніми потребами. Я, як класний
керівник організувала навчання так, що всі діти з любов’ю, розумінням,
підтримкою і допомогою відносяться до цих дітей. Діти з особливими освітніми
потребами відчувають любов і підтримку в класі, оскільки всі з ними граються,
діляться з ними всім, чим мають.
У
нашому класі складено дві ІПР. Один здобувач знань має адаптовану програму,
інший - модифіковану. Адаптована освітня програма – освітня
програма, модифікована для навчання осіб з обмеженими освітніми можливостями з
урахуванням особливостей їх психофізичного розвитку, індивідуальних можливостей
і при необхідності забезпечує корекцію порушень розвитку та соціальну адаптацію
зазначених осіб.
Найважливіше
– створити загальну атмосферу. Якщо до такої дитини ставитися як до звичайного
школяра (з певними особливими потребами), то таке ставлення передається й іншим
вчителям та однокласникам дитини. Діти надаватимуть посильну допомогу і учень з
особливими потребами почуватиметься вільно, а ставлення однокласників до
спеціальних архітектурних умов та обладнання буде більш бережним і вони довше
залишатимуться в хорошому стані.
Необхідно залучати дітей з особливими потребами до всіх видів діяльності
(урочної, позаурочної та позакласної). При цьому необхідно сформувати в
однокласників ставлення до неї як до рівної і, водночас, як до людини, якій
буває потрібна допомога та підтримка. Цей настрій у класі залежить від учителів
та адміністрації школи. Важливим при цьому буде дотримання загальних правил
спілкування з дітьми з обмеженими можливостями життєдіяльності.
Поради вчителям загальноосвітніх шкіл для
успішної роботи з дітьми, які мають особливі освітні потреби:
·
– коли ви розмовляєте з дитиною з особливими
освітніми потребами (ООП), звертайтеся безпосередньо до неї, а не до особи, яка
її супроводжує, батьків;
·
– при знайомстві цілком природно потиснути руку
людині з інвалідністю;
·
– пропонуючи допомогу, почекайте, поки її приймуть,
а потім питайте, що і як робити. Якщо не зрозуміли, не соромтеся – перепитайте;
·
– звертайтеся до дітей з особливими освітніми
потребами по імені, а до підлітків – як до дорослих;
·
– це частина недоторканного простору людини, яка її
використовує, зокрема й дитини. Це потрібно обов'язково пояснити іншим дітям;
·
– розмовляючи з людиною, яка зазнає труднощів у
спілкуванні, слухайте її уважно. Будьте терплячі, чекайте, поки вона сама
закінчить фразу. Не виправляйте і не договорюйте за неї. Не соромтеся
перепитувати, якщо ви не зрозуміли співрозмовника;
·
– щоб привернути увагу людини, яка погано чує,
махніть їй рукою або доторкніться до плеча. Дивіться їй прямо в очі й говоріть
чітко, але майте на увазі, що не всі люди, які погано чують, можуть читати по
губах. Розмовляючи з тими, хто може читати по губах, розташуйтеся так, щоб на
вас падало світло, і вас було добре видно, намагайтеся, щоб вам нічого не
заважало і ніщо не закривало вас;
·
– не бентежтеся, якщо випадково сказали:
"Побачимося" або: "Ви чули про це...?" тому, хто насправді
не може бачити або чути.
Отже, організація і забезпечення означених умов у загальноосвітньому
навчальному закладі, сприяють наданню допомоги дітям, що мають обмежені освітні
потреби:
·
• розвитку особистості кожної дитини з урахуванням
її індивідуальних фізичних і розумових можливостей;
·
• здійснення повноцінної соціальної адаптації у
класі однолітків;
·
• проведення корекційно-педагогічної, психологічної
роботи;
·
• надання моральної допомоги і підтримки батькам
(законним представникам) дитини, їх консультування з питань виховання дитини у
родині.
При цьому, запровадження інклюзивної освіти сприятиме реалізації прав
дитини на рівний доступ до освіти, визначений нормативними документами про
інклюзивну освіту в Україні.
Дотримання
вимог архітектурної доступності дозволить створити безбар’єрне і безпечне для всіх учасників освітнього
процесу середовище, забезпечуючи право дітей з особливими потребами на навчання
та гармонійний розвиток в освітньому просторі.
Зокрема порядком передбачається, що заклади загальної середньої освіти мають
створити інклюзивне освітнє середовище з урахуванням вимог універсального
дизайну для організації навчання осіб з особливими освітніми потребами, а саме:
привести території закладу, будівель та приміщень у відповідність до вимог
державних будівельних норм щодо доступності; забезпечити необхідними
навчально-методичними і наочно-дидактичними посібниками та допоміжними засобами
навчання відповідно до потреб здобувачів освіти; облаштувати ресурсні кімнати;
забезпечити освітній процес необхідними працівниками відповідно до потреб
здобувачів освіти з особливими освітніми потребами.
Найголовніше
пам’ятайте, що запорука ефективної організації інклюзивного навчання, як і
будь-якої корисної та нової справи, – співпраця та партнерство із
усіма долученими до неї людьми.
Любіть
цих діток, вони так цього потребують.
Немає коментарів:
Дописати коментар