Методичні рекомендації
Тематичний і діяльнісний підходи в інтеграції
Тематичний і діяльнісний підходи в інтеграції
Л.Г.Губернюк
Ідея
інтеграції в освіті є значним здобутком дидактики, оскільки за умови її
успішного методичного впровадження реалізується мета якісної освіти. Тому
інтеграція як вимога об’єднання в ціле компонентів об’єктів навчання є
необхідним дидактичним засобом, за допомогою якого уможливлюється створення в
учнів цілісного уявлення про об’єкт, що вивчається, формується міжпредметна
компетентність.
За системного підходу інтеграція визначається як процес
взаємодії двох або більше систем з метою створення нової, яка набуває нових
властивостей завдяки зміні властивостей та зв’язків її елементів. Американський
педагог Дж.Гіббоне висловлював думку, що інтегрувати – це поєднувати частини
систем таким чином, щоб результат об’єднання в сумі перевершував їх значення до
взаємодії.
Що таке
інтеграція? Інтеграція (від лат. Integratio –
відновлення, спогад, Integer – цілий) – об'єднання в ціле будь-яких частин,
елементів.
Інтегроване
навчання — це навчання, яке
ґрунтується на комплексному підході. Освіта розглядається через призму
загальної картини, а не ділиться на окремі дисципліни.
Предметні межі зникають, коли вчителі заохочують учнів робити зв'язок
між дисциплінами і спиратися на знання і навички з кількох предметних областей.
Етапи реалізації міжпредметної інтеграції змісту навчання (від простого
до складного):
– введення міжпредметних зв’язків на уроках суміжних
дисциплін на основі репродуктивної діяльності і елементів проблемності;
– постановка міжпредметних навчальних проблем і
самостійний пошук їх вирішення на окремих уроках;
– систематичне проблемне навчання на основі ускладнених
міжпредметних проблем всередині окремих курсів;
– включення спочатку двосторонніх, а потім і
багатосторонніх зв’язків між різними предметами на основі координації
діяльності вчителя;
– розробка широкої системи в роботі вчителів, які
здійснюють міжпредметні зв’язки як в змісті й методах, так і в формах
організації навчання, включаючи позакласну роботу і розширюючи межі програми.
За допомогою багатосторонніх міжпредметних
зв’язків закладається фундамент для формування в учнів умінь комплексного
бачення проблем реальної дійсності, різнопланових підходів до їх розв’язання.
З позицій НУШ- інтегроване навчання реалізується на засадах тематичного
та діяльнісного підходів.
Тематичний
підхід
Моделі тематичного навчання
Моделі тематичного навчання
1. Поєднання предметного та інтегрованого навчання (тематичні дні, проектний тиждень з
методиками навчання учнів на основі їх
запитів
та проблемного навчання).
2. Інтегроване навчання за
тематичними тижнями.
3. Інтегроване навчання за
тематичними блоками.
Діяльнісний підхід
Сучасне навчальне середовище – це середовище дослідження і
створення нового, середовище
інтегрованого навчання. Саме в такому середовищі
вчитель може повноцінно формувати в учнів навички ХХІ ст.
Немає коментарів:
Дописати коментар