понеділок, 13 січня 2020 р.

Тематичний і діяльнісний підходи в інтеграції


Методичні рекомендації   
Тематичний і діяльнісний підходи в інтеграції
   Л.Г.Губернюк

     Ідея інтеграції в освіті є значним здобутком дидактики, оскільки за умови її успішного методичного впровадження реалізується мета якісної освіти. Тому інтеграція як вимога об’єднання в ціле компонентів об’єктів навчання є необхідним дидактичним засобом, за допомогою якого уможливлюється створення в учнів цілісного уявлення про об’єкт, що вивчається, формується міжпредметна компетентність.
     За системного підходу інтеграція визначається як процес взаємодії двох або більше систем з метою створення нової, яка набуває нових властивостей завдяки зміні властивостей та зв’язків її елементів. Американський педагог Дж.Гіббоне висловлював думку, що інтегрувати – це поєднувати частини систем таким чином, щоб результат об’єднання в сумі перевершував їх значення до взаємодії.  

      Що таке інтеграція? Інтеграція (від лат. Integratio – відновлення, спогад, Integer – цілий) – об'єднання в ціле будь-яких частин, елементів.

    Інтегроване навчання — це навчання, яке ґрунтується на комплексному підході. Освіта розглядається через призму загальної картини, а не ділиться на окремі дисципліни.
     Предметні межі зникають, коли вчителі заохочують учнів робити зв'язок між дисциплінами і спиратися на знання і навички з кількох предметних областей.

Етапи реалізації міжпредметної інтеграції змісту навчання (від простого до складного):
– введення міжпредметних зв’язків на уроках суміжних дисциплін на основі репродуктивної діяльності і елементів проблемності;
– постановка міжпредметних навчальних проблем і самостійний пошук їх вирішення на окремих уроках;
– систематичне проблемне навчання на основі ускладнених міжпредметних проблем всередині окремих курсів;
– включення спочатку двосторонніх, а потім і багатосторонніх зв’язків між різними предметами на основі координації діяльності вчителя;
– розробка широкої системи в роботі вчителів, які здійснюють міжпредметні зв’язки як в змісті й методах, так і в формах організації навчання, включаючи позакласну роботу і розширюючи межі програми.
     За допомогою багатосторонніх міжпредметних зв’язків закладається фундамент для формування в учнів умінь комплексного бачення проблем реальної дійсності, різнопланових підходів до їх розв’язання.
    З позицій НУШ- інтегроване навчання реалізується на засадах тематичного та діяльнісного підходів.

  Тематичний  підхід
  Моделі  тематичного  навчання
1. Поєднання предметного та інтегрованого  навчання (тематичні дні, проектний тиждень з методиками навчання учнів на основі їх запитів
та проблемного навчання).
2. Інтегроване навчання за тематичними тижнями.
3. Інтегроване навчання за тематичними блоками.

Діяльнісний  підхід
Сучасне навчальне середовище це  середовище дослідження і створення нового,   середовище інтегрованого навчання. Саме в такому середовищі вчитель може повноцінно формувати в учнів навички  ХХІ ст.


Немає коментарів:

Дописати коментар